About Me

Proud to be Muslim. Proud to be the chosen one. Well, all of us are the chosen one by Allah. Waiting for the signs to show up and heals my heart. Pray for me. May Allah bless you :) follow @riamohamad

Monday, December 19, 2011

Erti Hidup :)


Assalamualaikum :) 

Lama tak update kan ?

Eh lama ke ? 

Today, 

Eh bukan today, sekarang..

Aku nak post something yang lain.. Lain ke ? Lain sikit laa dari post sebelum ni..

Korang bosan tak baca tentang cinta ? love ? kasih ? sayang ? atau apa-apa yang sewaktu dengannya lah..

Haa, mesti tak bosan kan.. sebab semua orang suka cinta kasih dan sayang. Perasaan tu kan fitrah yang Allah dah campakkan dalam diri setiap manusia.

TAPI, aku TAKNAK dan TAK MAHU sentuh pasal tu.. aku yang bosan ni haa nak menaip pasal tu .

TAPI , nak cakap tentang erti hidup yang sebenar.





Pernah tak anda semua fikir , apa lah nak jadi dengan hidup aku lepas SPM ? dapat masuk uni ke ? Dah grad uni nanti macam mana nak cari kerja ? dah dapat kerja , mana pulak nak cari pasangan ? Dah dapat pasangan, mana pulak nak cari duit lebih nak tanggung keluarga ? 

Haa, beratkan ?

Pernah sekali aku cakap dekat kakak aku . " Eh, kalau tak nak jadi dewasa boleh tak ? Jadi macam ni je senang. Tak payah kerja cari duit . Pergi sekolah ada orang hantar, orang ambil. Nak duit mintak je kat papa. Tak payah susah-susah nak fikir. Pergi sekolah pun happy je dgn kengkawan "

Kakak aku balas *agak kuaja sikit ayat dia. hehe . " ke...pala hotak kau ! Tak payah nak jadi gila sangat laa dik"

Lepas tu, aku fikir lagi.. Takkan aku nak jadi macam Edward Cullen yang kerja dia asyik grad dari sekolah je ? Almaklum lah , umur si vampire tu tak pernah meningkat. Haha

Aku belum sedia lagi lah nak jadi matang . Kalau boleh, taknak matang pun :)

Tapi, people must change kan ? Manusia akan berubah dan berbeza mengikut peredaran zaman. Macam sekarang ni kita baru je nak up. Tiba-tiba kan esok lusa dah nak kawen dah . *eh, itu bukan aku. Aku lagi 5 to 10 years baru kawen :)

Yang penting , dalam hidup ni , setiap perkara yang terjadi perlu direnungkan dan kita perlu cari apa erti hidup yang sebenar . Ambil setiap ujian sebagai satu cabaran yang Allah berikan untuk mematangkan kita agar kita lebih berani, cekal , tabah dan tahu bagaimana nak hadapi hidup yang lebih sukar. Jangan asyik mengeluh dan putus asa . BELAJAR macam mana nak hidup .

Kalau ayat yang aku selalu guna kat orang 'pandai-pandai dia lah nak hidup'

Berkorban lah masa, tenaga dan jiwa anda !
Bukan kah untuk mengetahui erti hidup yang sebenar perlukan pengorbanan ? ^^,

p/s : thankss to google, senang nak cari imej :)


2 comments:

Syifa Zul said...

lgu opera mane kaw amk ni??

WAH!!!ratnaku sayang da besa!!!

Ratna Iman Amirah said...

aku pun taktau syiff . haha.
aku besa, kau pun besa lah :)