About Me

Proud to be Muslim. Proud to be the chosen one. Well, all of us are the chosen one by Allah. Waiting for the signs to show up and heals my heart. Pray for me. May Allah bless you :) follow @riamohamad

Thursday, December 1, 2011

Hidayah :)

Assalamualaikum :)

okayy, hidayah tu siapa ? apa ?

bukan nak cakap pasal siti nur hidayah , nurul hidayah ataupun nur hidayah ! tapi pasal hidayah Allah la :)

ade satu conversation , sila hayati

kakak : Umi , saya nak berubah. Tapi saya susah nak berubah . hati saya dah mengatakan , ni semua dunia je. akhirat lebih penting kan umi ?

Umi : Betul , akhirat lebih penting . Tapi jangan lupa . dunia dan akhirat tu sama pentingnya . kalau kita berjaya dunia, tapi gagal akhirat , adakah kita mulia pada pandangan Allah ? 

Kakak : saya tau umi . setakat ni Alhamdulillah, saya masih mampu jaga aurat saya, jaga pergaulan saya, tapi kadang2 , remaja kan umi, terbabas juga sikit sikit . hehe. tapi umi, saya memang nak berubah . saya selalu tengok orang yang baik ni , suci je muka diorang, tenang je hati . macam redha sangat dengan ketentuan Allah. Taat perintah Allah akan bawa kebahagiaan hidup dunia dan akhirat kan umi ?

Umi : Betul la tu. Cuba kamu fikir , kalau kita taat perintah Allah , Allah sayang, Nabi sayang, mak ayah pun sayang.  Tapi, kalau kita duk ikut bisikan syaitan , Allah murka, Rasul marah , mak ayah pun marah kan ? dah tu, hati kita tak tenang pulak tu . nampak tak pros and cons antara taat Allah dan ikut syaitan ? Jadi , cuba kamu bezakan, kamu nak kebahagiaan yg tak kekal lama di dunia atau kebahagian berkekalan di akhirat ?

Kakak : mesti lah akhirat Umi ! lagi pun , bila saya taat perintah Allah , hidup saya lebih terjamin kan ? contohnya macam tutup aurat . saya tutup aurat bukan untuk mak, tapi untuk diri saya sendiri. untuk ayah saya, atuk saya, suami saya dan dari pandangan lelaki lelaki durjana kat luar sana . kalau saya bukak aurat , ayah saya, suami dan lelaki lain turut tanggung dosa kan ? ishh . saya takutlah kalau saya ni jadi penyebab mereka masuk neraka. 

Umi : alhamdulillah . usaha sikit sikit untuk bawa perubahan dalam diri sendiri ye. umi yakin kamu boleh. berusahalah untuk jadi wanita solehah , pasti ada lelaki soleh untuk kamu . kalau kamu harapkan kesempurnaan semata-mata, kamu takkan dapat kesempurnaan. tapi berusahalah untuk jadi sempurna . pasti ada yang serupa menanti kamu . 

p/s : hidayah ni kalau Allah dah bagi, grab the chance . Takut nanti bila Allah dah tarik balik hidayah, Tinggal lah kita menjalani kehidupan yang sesat seorang diri :) 


No comments: