About Me

Proud to be Muslim. Proud to be the chosen one. Well, all of us are the chosen one by Allah. Waiting for the signs to show up and heals my heart. Pray for me. May Allah bless you :) follow @riamohamad

Monday, April 23, 2012

Untungnya jadi awak :)

Assalamualaikum :) 

Pernah awak rasa, awak beruntung jadi diri awak sekarang ?

Atau pun awak masih berfikiran seperti 'wahhh , untungnya jadi macam dia'

Awak cemburu tak dengan dia ? Awak rasa nak jadi macam dia tak ? Pernah awak cuba nak jadi macam dia yang awak cemburukan ? Kalau boleh, semualah nak jadi macam dia.

Cara dia bercakap.
Cara dia berjalan.
Cara dia bergaul.
Cara dia berpakaian.
Cara bawa diri.
For short , dari A to Z .. semua nak sangat jadi macam dia.

Kerana terlalu cemburu, sampaikan awak benci dia. Kenapa awak mesti benci dia ? Tak boleh ke awak berusaha jadi macam dia ?

Pernah tak dengar orang kata, " A person hates you, because the person jealous with you and wants to be like you "

Tak salah cemburukan seseorang. Yang penting kena cemburu pada tempatnya. Contohnya

Cemburu kerana seseorang itu berjaya
Cemburu kerana seseorang itu alim
Cemburu kerana seseorang itu bertaqwa
Cemburu kerana seseorang itu menutup aurat dengan sempurna

Cemburu macam ni boleh dikategorikan sebagai reverse psychology. Cemburu macam ni akan mendorong kita berusaha mengubah diri kita untuk jadi yang lebih baik dan tak akan mendorong kita lakukan sesuatu perkara yang keji.

Bila perasaan dengki tu wujud dalam diri,
Syaitan pun mula munculkan diri
Hasut manusia berbuat keji,
Agar mendapat apa yang dihajati.



5 comments:

zera eira said...

cemburu bole jadi negative n positif. bila cemburu, mungkin kita akan berusaha jadi macam dia atau lebih dari dia. tapi ade yg cemburu, jadi dengki n iri hati. tu yang tanak tu kan? minta kita dijauhkan dari yg negatif tu. :D

CIK Eeqa's :) said...

(^_^)V

Suke la :)

syfu nural said...

pernah ~ ~ ~ hihihihi dgn ratna pon ad jugak koooot.. kihkih

RIA said...

eira zera : yep, cembutu memang mcm tu :)

balqis : jgn jeles dgn kte lah ! haha. dgn fatma takpe :)

Nisa said...

I love reading this!